وفاة شاب بأحد المستشفيات الخاصة بسبب 20 ألف جنيه

الإثنين، 19 أكتوبر 2015 07:50 م
وفاة شاب بأحد المستشفيات الخاصة بسبب 20 ألف جنيه جثة - أرشيفية
كتبت رانيا فزاع

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
تداول عدد من رواد مواقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" قصة أحد الشباب العاملين بقناة "أون تى فى" الذى توفى بسبب الإهمال فى أحد المستشفيات الخاصة، بعد أن رفضوا إسعافه، دون دفع مبلغ قدره 20 ألف جنيه مقدمًا.

وذكر أحد زملاء الشاب المتوفى ويدعى مروان عماد تفاصيل ما حدث معه على حسابه على"فيس بوك "قائلا: "أ.كرم زميلى فى القناة تعب وهو فى الشيفت من شوية، زميلنا نقله إلى أحد المستشفيات الخاصة، دكاترة الطوارئ حولوه على العمليات وطلبوا منه يروح الاستقبال، وقالوا له ادفع 20 ألف جنيه فطلب منهم يخدوا بطاقته وبياناته وقبل الحالة ماتخرج هيسدد حساب المستشفى".

وتابع: "رفضوا قالهم أن مش من الطبيعى أن أى حد يشيل المبلغ ده وأن ده موقف طارئ، وبدء يتحايل عليهم بأنه هيسيبلوهم كل الفلوس اللى معاه وبطاقته والموبايل، ومفاتيح العربية برضوا رفضوا قالهم إن الوقت متأخر وعقبال ما حد يجيلو يكون الراجل مات".

وأضاف: "قالوا له أتصرف بدء يكلم المديرين فى القناة عشان يصاحيهم بس عقبال ما جاله حد كان فات وقت كبير وأكرم كان بيخلص وبعد ما سددوا حساب المستشفى الدكاترة اكتشفوا أن عندهم نقص فى الأدوية وقالوا إن أكرم حالته بتدهور ولازم يتنقل مستشفى تانية".
واستطرد: "هما ماعندهمش عربية إسعاف وقالوا لشريف خدوا فى عربيتك رفض وطلب عربية من بره لكن قبل ما تيجى الممرض جه نده على الدكتور دخل قعد يديلو فى صدمات كهربائية لكن للأسف توفى، رغم أن فى قرار لرئيس الوزراء السابق إبراهيم محلب باستقبال حالات الطوارئ فى كل المستشفيات العام والخاص لمدة 24 ساعة بالمجان ورغم أنه بيشتغل فى مكان كبير ‬مات من الإهمال فى التأمين الصحى على الموظفين ومن الفقر لأن مرتبه ما يكفيش حتى جزء من حساب المستشفى".









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة